Dag 6 - Yosemite - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Rita en Martin - WaarBenJij.nu Dag 6 - Yosemite - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Rita en Martin - WaarBenJij.nu

Dag 6 - Yosemite

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita en Martin

01 Mei 2018 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Dinsdag 1 mei 2018
Het plan is vanochtend op tijd op te staan en ontbijten (dat kan vanaf 6.30 uur) maar het wordt allemaal toch wat later. Nog even wat boodschappen doen, tanken.... en uiteindelijk is het toch rond 9 uur voordat we uit Mariposa wegrijden. We rijden richting Yosemite en eenmaal in het park rijden we eerst de weg in richting de Tioga Pass Road. De Tioga Pass is gesloten maar we kunnen de weg wel inrijden tot Toulome Grove. Dit is een stuk bos met enorme hoge sequoia bomen die hier in de omgeving veel voorkomen. Het is een wandeling van ruim 2 km en het gaat behoorlijk naar beneden. Onderweg zien we vrij dichtbij nog 4 reeën lopen, zo leuk! Uiteindelijk komen we bij het stuk bos waar een aantal ontzettend grote exemplaren staan. Het wandelpad loopt zelfs dwars door zo'n boom heen. Dan moeten we 2 km weer vrij steil omhoog terug, behoorlijk vermoeiend! Maar uiteindelijk zijn we weer bij de parkeerplaats en rijden we weer terug naar de valley. Onderweg stoppen we nog bij een aantal mooie uitzichtpunten om foto's te maken. Het is hier ook zo mooi, daar blijf je foto's van maken ;-)
Rond een uur of 1 zijn we bij Half Dome Village waar we een tent (wel met verwarming gelukkig want het is hier koud!) hebben gehuurd. Omdat die nog niet klaar is gaan we eerst wandelen. We besluiten de wandeling naar de Vernal Falls te doen die ongeveer 3,5 km heen en weer terug is. Het pad gaat behoorlijk steil omhoog en vlak bij de waterval zijn er nog wat flinke steile natuurlijke trappen. Alweer een flinke klim dus, de 2e vandaag. De waterval is erg breed en het uitzicht er op erg mooi. Maar ook weer erg nat ;-) en dus besluiten we niet helemaal naar boven te gaan omdat het verderop nog natter wordt en het uitzicht waarschijnlijk niet mooier. Dus gaan we nu weer vrij steil naar beneden, dit vinden mijn knieën niet echt leuk. Gelukkig heb ik mijn wandelstokken bij me, dat vangt wat gewicht op.
Als we weer beneden zijn zijn we behoorlijk moe maar toch besluiten we nog de trail naar Mirror Lake te volgen, ongeveer een uurtje heen en terug en aardig vlak. Na een klein half uurtje komen we bij het meer aan dat qua hoeveelheid water wel een beetje tegen valt. We nemen toch wat foto's en lopen dan weer terug naar bet beginpunt. Daar wachten we even op de shuttlebus die hier rijdt en die ons weer naar Half Dome Village brengt. We gaan opnieuw naar de Registration en halen de sleutel van de tent op. Vervolgens moeten we alle etenswaren uit de auto halen omdat hier beren rondlopen. En het gebeurt wel eens dat ze de hele auto slopen om het eruit te halen. Hun reukvermogen schijnt heel goed te zijn. Ook in de tent mag geen eten liggen maar bij elke tent staat een speciale ijzeren kist om alles in te bewaren. Als we daar alles ingezet hebben (ook de toilettassen want daar kunnen geurende dingen inzitten die beren voor eten aanzien) gaan we eten. Er is hier een groot (soort AC) restaurant en de prijzen vallen ons bijzonder mee. Martin eet pasta, ik een zelf samengestelde salade met kip. En een stukje pie toe, dat hebben we wel verdiend na al die wandelingen.
Volgens mijn smartwatch heb ik vandaag ruim 25.000 stappen gelopen, bijna 19 km en maar liefst 106 trappen!! Geen wonder dat we moe zijn. Zo meteen maar lekker onder de wol. Echte dekens hebben ze hier. Het zal mij benieuwen hoe we slapen vannacht. En morgen.... weer een lange rit voor de boeg. Oh ja, het hotel is gelukkig in orde gekomen en regen hebben we nauwelijks gehad gelukkig!