Dag 5 - Naar Mariposa/Yosemite - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van Rita en Martin - WaarBenJij.nu Dag 5 - Naar Mariposa/Yosemite - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van Rita en Martin - WaarBenJij.nu

Dag 5 - Naar Mariposa/Yosemite

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita en Martin

30 April 2018 | Verenigde Staten, Mariposa

Maandag 30 april 2018
Onze biologische wekker blijft op een uur of 6 staan maar we zijn rond een uur of 10 's avonds altijd zo moe dat we op tijd ons bed opzoeken. Blijkbaar is het na 8 uur slapen genoeg.
Rond 7 uur gaan we douchen en pakken de spullen in. Om 8 uur ontbijten we en om half 9 zitten we in de auto op weg naar Mariposa dat op een uurtje rijden van Yosemite NP ligt. We hadden een paar maanden terug al 1 nacht ín het park geboekt (in een tent en flink aan de prijs) toen we onze route omgegooid hebben en besloten niet naar Lake Tahoe te gaan vanwege vele omrij kilometers omdat de Tiogapas nog dicht is maar naar Monterey. En dus hebben we later nog 1 nacht in Mariposa geboekt zodat we vanmiddag ook al naar Yosemite kunnen.
De weg die we rijden is vrij saai met voornamelijk vlakke bouwgrond. Op een gegeven moment komen we nog wel langs een mooi stuwmeer (San Luis Reservoir) maar verder is de rit vrij saai. Vlak bij Mariposa wordt het landschap weer heuvelachtig en kunnen we er weer meer van genieten.
In Mariposa kunnen we al inchecken in ons hotel, eten we even snel een broodje en rijden dan richting Yosemite wat toch ook nog meer dan een uur rijden is. Maar hoewel het landschap totaal anders is dan in Monterey is het hier ook werkelijk schitterend. We rijden door een hele mooie vallei waar doorheen de Merced stroomt met aan beide zijden hoge granieten wanden waar hier en daar een waterval naar beneden stroomt. Natuurlijk zijn er overal plaatsen om te stoppen en foto's te maken waar we natuurlijk ook flink gebruik van maken.
Zo komen we langs El Capitan, de bekendste granieten bergwand, en langs diverse watervallen als de Horse Tail Fall en de Bridalveil Fall. Bij deze laatste kunnen we vrij dichtbij komen maar het is haast onmogelijk daar foto's te maken door de enorme hoeveelheid kleine druppeltjes die overal heen waaien. Ik maak toch snel een foto ( met de waterdichte camera ;-)  ) en ben meteen al nat van de miezerregen.
Rond 4 uur komen we aan het eind van de Valley aan bij het Visitorcentre en we vragen nog wat informatie op. Er zijn een aantal niet te lange wandelingen die we kunnen maken. Helaas begint het op dat moment te regenen en ook morgen wordt 60% regen voorspeld dus even afwachten wat het wordt.
Rond 6 uur zijn we bij het hotel terug en gaan we wat eten bij een restaurant waar we goed en ook nog gezond eten. Heerlijke gemengde salade vooraf en als hoofdgerecht kip gevuld met spinazie, kaas en iets van lemon met verse groenten en geroosterde rode aardappel. Het smaakt ons heerlijk!
Daarna lopen we nog even door het kleine dorpje wat wel wat western-achtigs heeft en nemen we wat foto's. We zijn pas 4 dagen echt in Amerika maar wat hebben we al veel gezien!