Dag 9 - Death Valley - Reisverslag uit Amargosa Valley, Verenigde Staten van Rita en Martin - WaarBenJij.nu Dag 9 - Death Valley - Reisverslag uit Amargosa Valley, Verenigde Staten van Rita en Martin - WaarBenJij.nu

Dag 9 - Death Valley

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita en Martin

04 Mei 2018 | Verenigde Staten, Amargosa Valley

Vrijdag 4 mei 2018
Vanochtend worden we pas na half 7 wakker, we hebben uitgeslapen ;-). Maar een lange dag voor de boeg dus staan we meteen op, gaan douchen en ontbijten en zitten voor 8 uur in de auto. Vandaag gaan we eerst allerlei dingen bekijken om pas eind van de dag bij ons hotel aan te komen.
Het landschap waar we doorheen rijden is droog en dor maar allerminst saai. We rijden door een hele brede vallei met aan weerszijden bergketens en er staan hele aparte soort dennenboompjes. En zelfs hier en daar langs de kant wat bloemen. Ook de bergen zijn heel verschillend, zowel van vorm als van kleur. Dan  is er ineens weer een rand in het landschap, alsof een deel van de aarde gewoon omhoog is gekomen. We komen langs een enorme (zout?) vlakte met ver weg op de achtergrond bergen waarop nog sneeuw ligt terwijl wij in temperaturen van zo'n 30 graden rijden. Dan draaien we op een gegeven moment een weg in die ons echt naar Death Valley leidt en al snel bereiken we Stovepipe Wells. Hier vandaan rijden we naar onze eerste stop, Mosaïc Canyon. Hier loopt een pad doorheen dat we een stuk in wandelen en de canyon is wel erg mooi maar iets van mozaïek kunnen we er niet in ontdekken. Het is eigenlijk ook haast te warm om ver te lopen dus we lopen niet tot het eind.
Daarna rijden we naar de Mesquite Flat Sand Dunes. Heel apart hoe er in dit rotsachtige landschap opeens echte zandduinen liggen. We nemen aan het begin wat foto's en terwijl sommige mensen ver de duinen in lopen zoeken wij de airco weer op. Het is pas mei dus we kunnen ons niet voorstellen dat je dit gebied in het midden van de zomer bezoekt als temperaturen kunnen oplopen tot 50°C.
We rijden door naar Furnace Creek, kopen een petje voor mij bij het Visitor Center, tappen de flesjes weer vol water en rijden naar de Badwater Road. Langs deze weg liggen ook een aantal bezienswaardigheden. Als eerste stoppen we bij de Golden Canyon. Als je deze helemaal in loopt kom je bij The Red Cathedral, een mooie rode rotsformatie. Het is echter 2,5 km lopen (enkel) en inmiddels zo'n 35 graden geworden. Als we deze rots formatie na ongeveer een kwartier tussen de wanden van de canyon door vanuit de verte zien vinden we het prima. We nemen foto's drinken wat en lopen hetzelfde pad weer terug. Wel staan we steeds weer verbaasd over de kleurenpracht van alle rotsformaties om ons heen.
De volgende stop is Devils Golf Course. Het lijkt op een groot omgeploegd gebied van flinke brokken klei waar een hele witte laag op ligt van de zoutafzetting, ook weer heel apart. Het is maar een korte stop want veel meer valt er niet te zien. We rijden Natural Bridge voorbij (ongeveer 4 km lopen, en weer terug...) en gaan naar het laagste punt van heel Noord Amerika. Badwater Basin ligt op 86 meter onder zeeniveau en bestaat uit een grote zoutvlakte. Van iets verder weg lijkt het een enorme ijsbaan, niet iets dat je hier verwacht ;-). Ook hier kun je weer een heel stuk wandelen maar het is hier nog warmer, de temperatuur gaat richting de 40°C. Dus dat doen we ook niet ;-). Grappig detail: ver boven ons op de rotswand hangt een bordje "Sealevel".
Als laatste langs de Badwater Road rijden we naar de Artist's Pallet Road. Dit is een weg die langs en tussen rotsformaties door gaat en waarvan een deel echt schitterende kleuren heeft. Van groen, geel en rood tot zwart en zandkleur. Echt mooi om te zien en goed dat we hier eind van de middag zijn want nu schijnt de zon er goed op.
We merken dat we inmiddels toch wel erg moe worden en besluiten richting hotel te rijden. We komen echter nog 1 mooi uitzichtpunt tegen wat maar een klein stukje lopen is: Zabriskie Point. Rondom dit punt ligt een raar soort maanlandschap van voornamelijk gele zandsteen met daarin allemaal geulen die zijn ontstaan door afwatering. We nemen onze laatste foto's, trekken de wandelschoenen uit en luchtiger schoeisel aan en rijden nu echt in ongeveer 3 kwartier naar ons hotel dat buiten Death Valley maar wel in the middle of nowhere ligt. Als we er binnenkomen zien we meteen een enorme ruimte met allemaal gokkasten. Tja we zitten tenslotte "in de buurt" van Las Vegas! Na het uitladen van de spullen nemen we eerst een douche en daarna eten we een Burger met live music op de op de achtergrond. We lopen en nog even de mooie tuin in en terug door de hal met gokkasten. Dat is niet echt ons ding dus maar snel terug naar de hotelkamer. Vannacht zullen we goed slapen denk ik na zo'n vermoeiende dag en morgen in Hoover Dam maar een beetje rustig aan! Welterusten!