Dag 18 - Page via Monument Valley - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Rita en Martin - WaarBenJij.nu Dag 18 - Page via Monument Valley - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Rita en Martin - WaarBenJij.nu

Dag 18 - Page via Monument Valley

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita en Martin

13 Mei 2018 | Verenigde Staten, Page

Zondag 13 mei 2018
Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg van zo'n 5 uur dus zitten we rond 8 uur in de auto. Voordeel is wel dat we van Utah naar Arizona gaan en er weer een uurtje bij krijgen. De Nav geeft aan dat de tijd van arriveren 4 uur later is en houdt dus netjes rekening met het verschil.
De rit is lang en weinig verrassend en op een gegeven moment staan we voor de keuze of we de weg langs Monument Valley willen nemen of de snelweg willen aanhouden. De Nav geeft de snelweg aan, mijn app maps.me geeft de route langs Monument Valley aan. Beide lijken ongeveer net zo lang te duren dus we kiezen voor de route langs Monument Valley. Dit blijkt een route met vergezichten zoals je in oude cowboyfilms ziet. Van die prairies met hier en daar opeens een eenzame hoge rots en met een beetje fantasie kun je je voorstellen dat er opeens een horde indianen langs komt galloperen ;-)
Op een gegeven moment komen we op een weg die je veel tegenkomt in de brochures over dit gebied. Een weg die omhoog gaat met in de verte de rotsen (zie foto op FB). En midden op deze weg staan (zitten en liggen soms zelfs) mensen foto's te maken. Gelukkig is het niet zo druk en zoveel mensen trekt ook de aandacht. Ook die van ons en natuurlijk willen wij ook deze bijzondere foto!
Daarna rijden we door en we komen bij de weg naar het park Monument Valley. Gaan we er in of niet? Het is nog vroeg en een break is wel lekker dus rijden we de weg in. Voor we bij het Visitor Centre zijn komen we in Arizona aan. Klok een uurtje terug dus!
Helaas geen National Parc maar een State Parc van de Navajo indianen dus moet er $ 20 entree worden betaald. Hoewel we het park niet heel uitgebreid willen bezoeken en niet willen wandelen besluiten we toch om naar binnen te gaan. In het park is een onverharde weg van 17 mile waar ook verschillende uitzichtspunten aan zitten. De weg is soms erg slecht met diepe kuilen maar Martin rijdt voorzichtig dus dat gaat prima. In het begin zijn er wat mooie punten zoals we op de weg er naar toe al zagen: van die plotseling oprijzende rotsen midden op de prairie. Maar een stuk verder wordt het meer van wat we al gezien hebben. Rotsen met namen als Elephant Butte, Three Sisters, Camel waar je dat dan met wat fantasie wel uit kan halen. Wat vooral opvalt is dat overal Navajo's staan met allerlei sieraden die ze te koop aanbieden. Erg commercieel moet ik zeggen maar ze zullen waarschijnlijk van al de inkomsten van dit park moeten leven. Misschien zijn we te verwend geworden en hebben we al teveel mooie dingen gezien ;-) maar het park valt ons wat tegen.
Als we terug naar de hoofdweg rijden komen we weer in Utah. Klok een uur vooruit dus. En we rijden nog geen km op de hoofdweg of we komen weer in Arizona, klok weer terug. Gek worden we er van! ;-) (zie kaartje op FB)
Vanaf Monument Valley is het nog bijna 3 uur rijden naar Page en met een korte stop voor een Iced Turtle Macchiato komen we rond 4 uur in Page aan. We checken in bij het motel, en na het uitladen van de spullen en het even internet bekijken wat hier te doen is rijden we nog naar de vlakbij gelegen Glen Canyon Dam. Een mooie dam maar niet zo indrukwekkend als de Hoover Dam. Zoals ik al zei, we hebben al teveel mooie dingen gezien! Daarna rijden we nog naar een uitzicht punt met uitzicht over Lake Powell. Het is een erg mooi punt maar helaas hangt er een grote wolk deels voor de zon waardoor niet alles het licht van de ondergaande zon krijgt. Jammer, morgen nog een kans. We rijden nog even langs de pizzahut en eten daar een pizza en daarna gaan we terug naar het motel.
Morgen wordt het op tijd opstaan want om kwart voor 8 moeten we bij een kantoor zijn die ons met een 4x4 meeneemt naar Horseshoe Bend en een Slot Canyon. Ik ben benieuwd!