18 oktober 2014, Fraser Island - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Rita en Martin - WaarBenJij.nu 18 oktober 2014, Fraser Island - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Rita en Martin - WaarBenJij.nu

18 oktober 2014, Fraser Island

Door: Rita

Blijf op de hoogte en volg Rita en Martin

18 Oktober 2014 | Australië, Hervey Bay

18 oktober 2014, Fraser Island.
Vanochtend moeten we al om half 8 in de haven van Hervey Bay zijn bij het pick-up point dus het is vroeg opstaan. Maar we zijn ruim op tijd en om half 8 gaan we met een bus naar River Heads waar de ferry naar Fraser Island vertrekt. Het is helaas niet zulk mooi weer maar gelukkig (nog) droog. Op Fraser Island worden we opgewacht door Barry met een 4x4 bus voor ongeveer 20 personen. Martin die als laatste de bus in stapt mag naast Barry zitten. Gaaf want nu krijgt hij door het zicht vooruit echt het 4x4 gevoel over de mulle zandpaden. Na een flinke poos hobbelen komen we op de highway van Fraser aan: het strand. Het is hier echt een highway, auto's rijden in colonne over het harde strandgedeelte en er geldt zelfs een maximumsnelheid van 80 km per uur (aangegeven met borden). Onderweg zien we onze eerste dingo op het strand. Onze eerste stop is Eli Creek, een kleine creek die regenwater afvoert wat op Fraser valt. En ook al valt er niet veel, het stroomt altijd maar door vanwege de enorme hoeveelheid water die zich in het grote opvangreservoir dat Fraser eigenlijk is, bevindt. Fraser is ongeveer 120 km lang en 20 km breed en bestaat alleen uit zand (waarop inmiddels gigantische bossen staan) en heeft ook nog eens behoorlijke hoogteverschillen zodat al het zand het water vasthoudt en het loopt er heel langzaam weer uit. De volgende stop is The Pinnacles, een klein gebied met gekleurde zandstenen "rotsen" waar alleen de aboriganal vrouwen en meisjes kwamen om de meisjes alle wetten van de aboriginals te leren. Martin springt behendig als een jongeman uit de truck, heeft daarbij het onderste treetje overgeslagen waar hij prompt met zijn rug langsschaaft. Au dat doet pijn en er zit een flinke schaafwond. Gelukkig heeft Barry wat verband materiaal bij zich. Na wat foto's rijden we terug over het strand naar het "Maheno" scheepswrak om foto's te maken (we waren er al eerder langsgereden). Dan is het tijd voor een lekkere lunch bij het Eurong beach resort waar we ook de duitse jongelui weer tegenkomen waarmee we in Town of 1770 wat hebben gedronken. Na de lunch rijden we weer via de zandpaden naar Central Station. Daar maken we een korte bushwalk waarbij Barry weer als gids fungeert. We hadden voor de bushwalk al een dingo gezien en ook op het strand liep er een. Maar na de bushwalk zagen we iets wat nog veel uitzonderlijker was nl. een papa, mama en 2 pups. En dat terwijl er maar zo'n 100 op het hele eiland rond lopen, echt heel leuk dit te mogen zien. Helaas lopen ze de bosjes weer in en wij moeten ook verder naar Lake Mckenzie. Een heel mooi meer met erg zacht water en een mooi wit zandstrand. Hier liggen we een klein uurtje en dan zit de tijd er helaas op. We hobbelen naar de ferry en worden weer naar Hervey Bay gevaren waar Barry ons naar het punt brengt waar we vanochtend zijn opgehaald. In deze haven eten we nog een pizza en we rijden in het donker deze keer terug naar de camping. Na nog wat internetten gaan we weer op tijd naar bed want morgen worden we om half 8 weer opgehaald voor het whale watchen.

• 22 Oktober 2014 - 21:42

Mieke:

Prachtig Fraser Islamd. Ben er ook geweest. Dit wordt een schitterend dagboek van jullie reis!